ŻYWIENIE KOBIET CIĘŻARNYCH I KARMIĄCYCH

 

 

 

 

Stan odżywienia kobiety przed poczęciem dziecka i w trakcie ciąży wpływa na przyszłe zdrowie jej potomstwa. Podczas ciąży organizm magazynuje odpowiednie ilości białka, tłuszczu i  węglowodanów przygotowując się w ten sposób do laktacji.

Kobieta już w czasie ciąży kształtuje nawyki żywieniowe swojego dziecka. Po narodzinach dziecko karmione naturalnie poznaje różne substancje smakowe i zapachowe, które przenikają do mleka matki z jej diety. Prawidłowe odżywianie matki karmiącej piersią ma podstawowe znaczenie dla jakości pokarmu. Karmienie piersią to najlepsze źródło składników odżywczych i wody dla rosnącego organizmu dziecka. Mleko matki ma idealne proporcje białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin oraz składników mineralnych odpowiednich do zapotrzebowania malucha. Pokarm kobiety warunkuje właściwą odporność dziecka i zapobiega infekcjom.

 Prawidłowe żywienie kobiety ciężarnej powinno być dostosowane do potrzeb płodu oraz zmian jakie zachodzą w ustroju matki. Jadłospis przyszłej mamy musi być przede wszystkim urozmaicony oraz zawierać dostateczną ilość pełnowartościowego białka, mikro i makroelementów, witamin o wartości odżywczej dostosowanej do stopnia zaawansowania ciąży. Kobieta w ciąży musi dbać o to, by spożywane przez nią posiłki były łatwo strawne oraz pokrywały jej zapotrzebowanie na białko, tłuszcz, węglowodany, witaminy i składniki mineralne.

Dieta kobiet ciężarnych i karmiących swoje dzieci powinna być wartościowa pod względem odżywczym. Powinna zawierać produkty naturalne mało przetworzone, które nie zawierają pozostałości środków ochrony roślin, nawozów sztucznych, czy metali ciężkich.

Wszystkie niezbędne składniki pokarmowe oraz napoje należy przyjmować w odpowiednich ilościach i proporcjach. Zarówno niedobór jak i nadmiar poszczególnych składników niekorzystnie wpływa na zdrowie mamy i jej potomka.

To co spożywa kobieta podczas ciąży rzutuje na stan zdrowia dziecka. Niewłaściwy sposób odżywiania przyszłej mamy może spowodować niedożywienie płodu, zaburzony przyrost masy dziecka oraz ryzyko wystąpienia wielu wad rozwojowych. Warto zadbać o to, by dieta w tym ważnym dla kobiety okresie była prawidłowo zbilansowana, co spowoduje złagodzenie występujących dolegliwości ciążowych.