CIEKAWOSTKI

   

      

 

Amarantus (szarłat)

Uznawany przez Inków i Azteków za roślinę świętą został nazwany zbożem XXI wieku. Zawiera on dużo błonnika i łatwo przyswajalnego białka. Składniki te stabilizują poziom glukozy we krwi, zmniejszają apetyt oraz ułatwiają spalanie tkanki tłuszczowej. Amarantus zaspokaja zapotrzebowanie na Fe (ok. 91%). Nie zawiera glutenu, może być podawany chorym na celiakię. Stanowi lepsze niż pszenica źródło Mg, Ca, P i Na.

 

Mąkę z amarantusa dodawaj do zup, potraw mącznych, ciast, a płatki z jego nasion jedz z mlekiem i jogurtem. Popping (ekspandowane nasiona amarantusa) stosuj jako dodatek do musli, lodów, deserów czy sałatek. Bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe olej amarantusowy zalecany jest osobom cierpiącym na miażdżycę i choroby serca.

 

                                                           

 

Biała herbata

Ciesząca się największym uznaniem wśród koneserów, nazywana jest chińską perłą wśród herbat. Zbiór ręczny herbaty odbywa się w okresie wczesno wiosennym. Młode herbaciane pędy są poddawane procesom więdnięcia i suszenia. Sekret wyjątkowości białej herbaty tkwi w subtelności jej smaku, a także w bogactwie cennych dla naszego zdrowia składników. Ze względu na dużą zawartość polifenoli postrzegana jest jako eliksir młodości. Może być świetnym zamiennikiem kawy, ponieważ intensywnie pobudza, orzeźwia i wspomaga koncentrację. Biała herbata redukuje stres, a przy tym zawiera dużo witaminy C. Wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne i antymutogenne, przez co przeciwdziała powstawaniu zmian nowotworowych w komórkach.

 

 

                                              

 

Soczewica

Jedna z najstarszych roślin uprawnych. Jej nasiona spożywano w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Bogata w fitoestrogeny łagodzi dolegliwości związane z menopauzą u kobiet, a także zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowań na raka jajników i piersi.

Ze względu na dużą zawartość białka i rozpuszczalnego błonnika powoduje szybsze spalanie tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie apetytu. Istnieje kilka odmian  soczewicy. Najszybciej gotuje się czerwoną i żółtą. Soczewicę dodawaj do zup, makaronów, sałatek oraz past.